Kuplungcsere

A kuplung, avagy főtengelykapcsoló a gépjárművek motorja és a sebességváltója között elhelyezett oldható tengelykapcsoló.

Feladata

Nem nehéz megállapítani, hogy a gépjármű mozgásában jelentős szereppel bír, még elindulni is csak rángatózások közepette lehetne nélküle, fokozatot váltani pedig lehetetlen.

Amikor kuplungról beszélünk, szettre kell gondolnunk. Három fő részből áll (kuplung szerkezet, tárcsa és kinyomó csapágy), amelyek közül bármelyik is meghibásodik és a cseréje szükséges, kötelező a többi résszel együtt cserélni. Ezek ugyanis együtt kopó alkatrészek. Ha csak az egyiket cseréljük a három közül, hamarosan ugyanazzal a problémával kell szembesülni.

Honnan tudhatjuk meg, hogy cserélni kell a kuplungot?

Ezt az emberek maguktól is észreveszik, hiszen jellegzetes, a vezetési élményre nagymértékben kiható panaszokat okoz. Ezek közül a leggyakoribbak:

Fontos, hogy a fentiek bármelyikét, vagy egyéb, a kuplung használatával kapcsolatos rendellenességet tapasztal, ne közlekedjen tovább gépjárművével, kérje szakember segítségét.

Ha a kuplunggal kapcsolatos probléma merül fel, szakembereink ellenőrzik, hogy elengedhetetlen-e a kuplung cseréje, vagy elegendő a kuplung ún. holtjátékának állítása. Az esetek nagy részében ez is megoldja a problémát, de ha a kuplung elkopott, nem lehet halasztani annak cseréjét. Szervizünkben nagy szakértelemmel végezzük a kuplung meghibásodásával kapcsolatos szerelési munkákat.

Ne feledje, a kuplung élettartama nagyban függ a gépkocsi vezetőjétől, valamint az üzemeltetési körülményektől. Sokan a kuplung pedálon hagyják vezetés közben a lábukat, pedig annak pihentetésére van külön kialakított rész. Ha azonban a pedálon pihentetjük a lábunkat, az hosszútávon tönkreteszi a kuplungot. A kuplung idő előtti cseréjét érjük el akkor is, ha a piros lámpánál, vagy meredek lejtőn sebességben, kinyomott kuplunggal várunk az indulásra.