VEZÉRMŰSZÍJ CSERE

A vezérműszíj a főtengelytől hajtva irányítja a vezérműtengelyt és a szelepek nyitását-zárását, biztosítva a motor működését.

Dízelmotoroknál a befecskendezőszivattyút is hajtja. A feszítő- és vezetőgörgők, valamint a vízpumpa is része a vezérlésnek. A gyártók által javasolt időközönként cserélni kell a vezérműszíjat, mivel állapota nem ellenőrizhető megbízhatóan. A szíj hibái (pl. repedések, szennyeződés) komoly motorhibát okozhatnak, mint a dugattyú- vagy szeleptörés, hengerfej-sérülés.

A vezérműszíj cseréjekor a vezető- és feszítőgörgőket is cserélni kell, mivel ezek kopása zajt okoz és koptatja a szíjat. Ha a vezérműszíj hajtja a vízpumpát, azt is cserélni kell, mert az öreg vízpumpa meghibásodása szíjszakadáshoz vezethet. Az új szíj feszessége tönkreteheti a régi vízpumpát, ezért ennek cseréje is ajánlott.

Ezek az intézkedések elkerülik a komoly motorhibákat és magas javítási költségeket, biztosítva a gépjármű megbízható működését.

Féktárcsa szabályozás

Szervizünk a legmodernebb technológiát alkalmazza a féktárcsa szabályozásához, beleértve a Hunter legújabb BL sorozatú esztergagépét, amely gyors, pontos és kiváló minőségű fékrotor felületet biztosít.

Mikor van szükség rá?

Ha fékezéskor vibrációt érez, az oka lehet a féktárcsa hullámosodása vagy változó vastagsága (DTV). Ennek okai lehetnek:

  • Fékrendszer geometriai változása
  • Rozsda vagy szennyeződés a keréktárcsán
  • Rosszul felszerelt vagy kiegyensúlyozatlan féktárcsa

Ilyen esetekben gyakran elegendő a féktárcsa felszabályozása a cseréje helyett, természetesen a kiváltó okok megkeresésével és javításával együtt. Szakembereink megállapítják, szükséges-e új tárcsa beszerzése, vagy elegendő a felszabályozás. Ha szükséges a csere, javasoljuk a fékbetétek cseréjét is, hogy optimális fékező hatást érjünk el.

OLAJCSERE

Az autógyártók megadják, hogy milyen gyakran szükséges olajat cserélni az adott járműhöz. Ez általában évente történik, de ha az autó hamarabb éri el a meghatározott kilométert, akkor az olajcsere elkerülhetetlen.

Érdemes azonban a gyártó által ajánlottnál korábban cserélni az olajat, mivel annak minőségét számos tényező befolyásolja, mint a hidegindítás, a városi araszolás, a sportos vezetés és az üzemanyag minősége. Az olaj molekuláris szerkezete és adalékai használat közben változnak, így a kenő-, tömítő-, hűtő- és korrózióvédelmi funkciója csökken. Ezért a gyakori olajcsere elengedhetetlen a motor védelme érdekében, még ha az autó nem is érte el a meghatározott kilométert.

Az olaj idővel öregszik, függetlenül a megtett kilométerektől. Az elöregedett motorolaj nem látja el megfelelően a funkcióit, ami fokozatosan károsítja a motort. Ezért javasoljuk az olajcserét évente, még ha keveset is használta az autót.

Az olajcserével együtt javasolt a szűrők cseréje is. Régebben elterjedt gyakorlat volt, hogy minden második olajcserénél cserélték a szűrőket, de ez helytelen. A koszos szűrők azonnal szennyezik a friss olajat is.

A gyakoribb olajcsere költsége alacsonyabb, mint a ritkább olajcsere következtében kialakuló motorhibák javítása. Vegye figyelembe, hogy a motor élettartamának növelése érdekében érdemes gyakrabban cserélni az olajat és a szűrőket.

KUPLUNGCSERE

A kuplung a motor és a sebességváltó között elhelyezett oldható tengelykapcsoló, amely a motor hajtó teljesítményét továbbítja, átmenetileg szétkapcsolja és újra összekapcsolja a motor és a sebességváltó rendszerét. Véd a túlterhelések ellen és csillapítja a torziós lengéseket.

A kuplung három fő részből áll: kuplungszerkezet, tárcsa és kinyomó csapágy. Ha bármelyik meghibásodik, az egész szettet cserélni kell, mivel ezek együtt kopnak.

A kuplung hibáját jellegzetes panaszok jelzik:

  • Sebességváltásnál zörgő, reccsenő hang, vagy nehézkes váltás
  • Rendellenes hang kuplung pedál benyomásakor vagy nehéz benyomás
  • Gázadásra nem, vagy nehezen gyorsul az autó
  • Kellemetlen szag induláskor vagy menet közben
  • Nem lehet sebességet váltani
  • Kuplung teljes felengedésekor is elindul az autó
  • Az autó nem tud felmenni egy dombra sem, pedig a motor „pörög”


Ezek bármelyikét tapasztalva, ne közlekedjen tovább, kérjen szakember segítségét. Szakembereink ellenőrzik, hogy szükséges-e a kuplung cseréje vagy elegendő a holtjáték állítása. Ha a kuplung elkopott, nem halogatható a csere. Szervizünk nagy szakértelemmel végzi a kuplung szerelési munkákat.

FÉNYSZÓRÓBEÁLLÍTÁS

A fényszórók megfelelő beállítása kulcsfontosságú a közlekedésbiztonság szempontjából. A helyesen beállított fényszórók nemcsak jobb látást biztosítanak a vezetőnek, hanem elkerülik a szembejövők elvakítását is.

A fényszórók helyes beállítását otthon is elvégezhetjük, ha egy szabályos, egyenletes falfelülettel szemben, sík területen állunk 5 méterre a faltól. Kapcsoljuk fel a lámpát, mérjük meg a fénykéve lejtését a motortérben található matrica alapján, és jelöljük be a falon a fényszórók középpontját. Számoljuk ki, mennyivel kell lejjebb esnie a fénykéve középpontjának 5 méteren, és állítsuk be a fényszórót ennek megfelelően.

VAGY jöjjön el szervizünkbe, ahol szakembereink pontos műszerrel néhány perc alatt beállítják a fényszórókat, miközben Ön kényelmesen várakozik.

Ne feledje, néha másodperceken múlik, hogy időben észreveszünk-e egy gyalogost vagy tárgyat az út mentén, így elkerülve egy balesetet. A láthatóság és az, hogy ne vakítsuk el a szemben közlekedőket, nagyon fontos. Javasoljuk a fényszórók beállítását nemcsak műszaki vizsga előtt, hanem rendszeresen ellenőriztetni.

Mechanic pushing a car tire in car service

Vezérműszíj csere

A főtengely által hajtott vezérműszíj hajtja a vezérműtengelyt, amely a szelepek nyitását és zárását vezérli, ezzel pedig lehetővé teszi a motor működését. Elsősorban a főtengelyt és a vezérműtengelyt köti össze, de a dízel motoroknál a befecskendezőszivattyút is a vezérműszíj hajtja.

A vezérműszíj megfeszítésére szolgál a feszítőgörgő és sok esetben egy vagy több vezetőgörgő is része a vezérlésnek. A mai korszerű motoroknál, szinte mindig a vezérműszíj hajtja a vízpumpát is.
A legtöbb gyártó egyetért abban, hogy a vezérműszíj állapota nem ellenőrizhető megbízhatóan, egy megadott intervallumot követően cserélni kell. Néhány gyártó ugyanakkor nem ajánlj csere időpontot, csak ellenőrzést ír elő.

Az ellenőrzést minden esetben érdemes szakértőkre bízni, mert a tapasztalatuk a vezérműszíj állapotának felismerésében kulcsfontosságú. Vannak olyan hibák, amelyek könnyen felismerhetőek (pl. olaj, vagy más szennyeződés került a szíjra, repedések láthatóak a szíj fogárkaiban, a fogak profilja vagy a szíj sérült, deformált, a szíj hátoldaldalán repedések, karcolások láthatóak), mások alattomosan okozzák a gépjármű üzemzavarát, vagy akár a motor sérülését is.

Ha felmerül a csere, nem érdemes várni vele, mert elszakadása esetén nagyon komoly anyagi károk keletkeznek az autó motorjában. Dugattyú törés, szelep törés, szelep görbülés, hengerfej sérülés, extrém esetben akár motorblokk törés is lehet. Ennek javítása többszörösen is túlszárnyalja egy teljes vezérléscsere összegét. Az autó szervizkönyvének a cserére vonatkozó ajánlásait tehát feltétlenül be kell tartani! A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy 5-6 év után javasolt a vezérműszíj cseréje, még akkor is ha az autóval ez idő alatt csak pár tízezer kilométer mentek összesen, mert az elöregedés nem függ a futástól, észre venni sem mindig lehet.

A vezérműszíj cseréjekor az alábbi alkatrészek cseréje is javasolt:

Féktárcsa szabályozás

Minden szolgáltatásunknál törekszünk arra, hogy a piacon fellelhető legjobb technológiát és eszközöket alkalmazzuk. Nincs ez másképp a féktárcsa szabályozásánál sem. 

A legtökéletesebb végeredmény érdekében mi a piacvezető Hunter legújabb BL sorozatú asztali eszterga gépét használjuk, amely gyorsaságot, pontosságot és sokoldalúságot kölcsönöz a fékszolgáltatásnak. Ez a sorozatú esztergagép az eddigieknél is jobb fékrotor felületi minőséget biztosít.

Honnan tudjuk, hogy szükség van rá? Néhány autós zavaró vibrációt érez fékezéskor, amely jelenségnek több oka is lehet. Az egyik ilyen ok a féktárcsa hullámosodása, azaz a változó vastagsága. A változó vastagság (DTV- Discs Thicness Variation) kialakulásának is több oka lehet, ezek a leggyakoribbak:

Némely behatás, vagy körülmény olyan rendellenes kopást okoz a féktárcsán, amely változó vastagságú féktárcsát eredményez, így az előbb-utóbb rázó, pulzáró hatást gyakorol a fékrendszerre.

Ilyen esetekben azonban nem elsősorban a féktárcsa cseréjére kell gondolni, költséghatékonyabb megoldást a tárcsa felszabályozása, azaz a féktárcsa munkafelületének korrigálása jelenthet – természetesen a kiváltó okok megkeresése és javítása mellett.

Szervizünkben szakembereink elsősorban egyénileg állapítják meg, hogy szükséges-e új tárcsa beszerzése, vagy elegendő a meglévő tárcsa felszabályozása. Amennyiben elegendő a szabályzás, úgy azt szakszerűen végezzük el szervizünkben is. Ha azonban féktárcsát kell cserélni, úgy javasoljuk a fékbetétek cseréjét is, mert ezek együtt összekopó és működő alkatrészek, így ezzel érhető el a legoptimálisabb fékező hatás. 

 
A szabályozásról tudni kell, hogy azonban nem minden esetben megoldás. Egy túlszabályozott, a minimum érték alatti vastagsággal rendelkező tárcsa rossz hőelvezetésű, amely a féktárcsa repedéséhez, deformálódásához, vagy akár a fékolaj felforrásához vezethet. 

Kérem, vegyék figyelembe kollégáink ajánlását. A mi szervizünkben nem vállaljuk a tárcsák túlszabályozását! 

Ne felejtse, a fékrendszer az autó egyik legfontosabb része biztonságtechnikai szempontból. Ha a fékrendszer bármely alkatrésze nem megfelelő, nemcsak komoly anyagi károkkal kell számolnia, hanem akár súlyos személyi sérüléssel is. Mi Ügyfeleinknek azt javasoljuk, hogy a legjobb minőségű alkatrészt válasszák. Tapasztalataink szerint ez az az alkatrész, amelyre érdemes kicsit többet költeni, mert a biztonság a legfontosabb. 

Javasoljuk a féktárcsa felszabályozását követően a futómű beállítását is. Futómű beállítás nélkül ugyanis hiába került sor felszabályozásra, az egyenetlen tárcsa okozta elmozdulások korrigálása nélkül további meghibásodások várhatóak. Szervizünkben ezért minden felszabályozást követően lehetősége van futóművének beállítására is a legkorszerűbb Hofmann Geoliner 650 3D-s futómű állítóval.

Mechanic pushing a car tire in car service

Olajcsere

Minden gyártó megadja az adott autóhoz igazítva, hogy használattól függően az olajcserét mikor szükséges elvégezni: általában évente, de amennyiben az autó hamarabb tette meg a gyártó által meghatározott kilométert, akkor mindenképpen csere szükséges. 

Álláspontunk szerint azonban érdemes a gyártó által megjelöltnél sokkal korábban cserélni, mert az olaj minőségét, így funkciójának ellátását számos olyan tényező befolyásolja, amelyet a csere időpontjának megjelölésénél nem vettek figyelembe. Ilyen a hidegindítás, a dugóban araszolás, az intenzívebb, sportosabb használat, üzemanyag minősége. Az alapolaj molekuláris szerkezete és az adalékok szerkezete is változik a használat során, így az olajnak a kenőfunkciója, tömítő funkciója, hűtő funkciója, és a motor belső korrózióvédelmi funkciója csökken. Ezzel számolni kell a legjobb olaj esetében is, hiszen a városi üzem könnyedén ad többszörös terhelést az olaj számára is, meg persze a kuplungnak, a fékeknek, a váltónak és gyakorlatilag az autó összes alkatrészének, mint az országúti vagy autópályás egyenletes haladás. Ugyanakkor ne csak a megtett utat vegyük figyelembe. Sok autós azt gondolja, hogy ha egy év alatt nem tette meg az olajcserére meghatározott kilométert, vagy a közelében sem jár, akkor nem szükséges az olajcsere. Ez azonban helytelen, mert az olaj ugyanúgy „öregszik”, függetlenül attól, hogy esetleg kevesebb terhelésnek van kitéve. Sokan így az elöregedett motorolajjal használják a gépjárművet azzal a tudattal, hogy még akár tízezer-húszezer kilométert is megtehet olajcsere nélkül, de a motorban keringő kenőanyag már nem látja el jól a funkcióit, így fokozatosan teszi tönkre a motort.


Javasoljuk, hogy amikor olajcserét végeztet, a szűrőket is cseréltesse. Régen elterjedt volt az a gyakorlat, hogy minden második olajcsere alkalmával cserélték ki a szűrőket, azonban nem nehéz rájönni, hogy ez helytelen hozzáállás. Ha ugyanis a szűrők már elhasználódtak, koszosak, akkor amint érintkezik vele az olaj, a szűrők a tiszta, friss olajat is összekoszolja.
 
Vegye figyelembe, hogy a gyakoribb olajcsere költsége nem túl magas szemben a ritkább olajcsere következtében kialakuló motorhibák javítási költségeivel.

Mechanic pushing a car tire in car service

Kuplungcsere

A kuplung, avagy főtengelykapcsoló a gépjárművek motorja és a sebességváltója között elhelyezett oldható tengelykapcsoló.

Feladata:

Nem nehéz megállapítani, hogy a gépjármű mozgásában jelentős szereppel bír, még elindulni is csak rángatózások közepette lehetne nélküle, fokozatot váltani pedig lehetetlen.

Amikor kuplungról beszélünk, szettre kell gondolnunk. Három fő részből áll (kuplung szerkezet, tárcsa és kinyomó csapágy), amelyek közül bármelyik is meghibásodik és a cseréje szükséges, kötelező a többi résszel együtt cserélni. Ezek ugyanis együtt kopó alkatrészek. Ha csak az egyiket cseréljük a három közül, hamarosan ugyanazzal a problémával kell szembesülni.

Honnan tudhatjuk meg, hogy cserélni kell a kuplungot? Ezt az emberek maguktól is észreveszik, hiszen jellegzetes, a vezetési élményre nagymértékben kiható panaszokat okoz. Ezek közül a leggyakoribbak:

Fontos, hogy a fentiek bármelyikét, vagy egyéb, a kuplung használatával kapcsolatos rendellenességet tapasztal, ne közlekedjen tovább gépjárművével, kérje szakember segítségét.

Ha a kuplunggal kapcsolatos probléma merül fel, szakembereink ellenőrzik, hogy elengedhetetlen-e a kuplung cseréje, vagy elegendő a kuplung ún. holtjátékának állítása. Az esetek nagy részében ez is megoldja a problémát, de ha a kuplung elkopott, nem lehet halasztani annak cseréjét. Szervizünkben nagy szakértelemmel végezzük a kuplung meghibásodásával kapcsolatos szerelési munkákat.

Ne feledje, a kuplung élettartama nagyban függ a gépkocsi vezetőjétől, valamint az üzemeltetési körülményektől. Sokan a kuplung pedálon hagyják vezetés közben a lábukat, pedig annak pihentetésére van külön kialakított rész. Ha azonban a pedálon pihentetjük a lábunkat, az hosszútávon tönkreteszi a kuplungot. A kuplung idő előtti cseréjét érjük el akkor is, ha a piros lámpánál, vagy meredek lejtőn sebességben, kinyomott kuplunggal várunk az indulásra. 

Mechanic pushing a car tire in car service

Fényszóróbeállítás

Látni és látszani, de nem mindegy hogyan. A fényszórók megfelelő beállításának közlekedésbiztonsági szerepe nem elhanyagolható. A helyesen beállított fényszórónak nemcsak a hatásfoka jobb, jobban látja a vezető az utat, de ne hagyjuk figyelmen kívül azt sem, hogy mások szemét sem bántjuk feleslegesen. 

A fényszórók helyes beállítását mindenki maga is elvégezheti, ha egy szabályos, egyenletes falfelülettel szemben áll az autóval egy sík, vízszintes területen úgy, hogy 5 méter legyen az autó és a falfelület között. Ezt követően fel kell kapcsolni a lámpát, majd elővenni egy mérőszalagot és megkeresni a motortérben a matricát – ha benne van-, hogy mekkora a fénykéve előírt lejtése. Ezt követően a fényszórók középpontját be kell jelölni a falon, majd a lejtés értékéből ki kell számolni, hogy a fénykéve középpontjának mennyivel kell lejjebb esnie a fényszóróközép magasságánál 5 méteren. Ezt is be kell jelölni a falon. Ha mindez megvan, akkor a fényszórót ezt követően kell addig állítani, amíg a fénykéve közepe pontosan az utóbb bejelölt pontokra esik… VAGY jöjjön el hozzánk és szervizünkben szakembereink kifejezetten a fényszóró állítására tervezett, pontos műszerrel néhány perc alatt beállítják, míg Ön kényelmesen várakozik.

Ne feledje, néha másodperceken múlik, hogy időben észreveszünk-e egy gyalogost, vagy tárgyat az út mentén és így elegendő időnk legyen arra, hogy elkerüljünk egy esetleges balesetet. A láthatóság nagyon fontos közlekedésbiztonsági tényező, ahogyan az is, hogy ne vakítsuk meg a szemben közlekedőket. Javasoljuk ezért, hogy ne csak műszaki vizsga előtt, vagy világító berendezések cseréjét követően ellenőriztessük a fényszórók beállítását.